به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله محمد مومن، امروز پنجشنبه در همایش راویان و فعالان حوزوی عرصه دفاع مقدس که در مدرسه عالی دارالشفاء قم برگزار شد، با گرامیداشت فرارسیدن دهه فجر و سالروز ورود امام خمینی (ره)  به میهن اسلامی، گفت: گسترش مساله ولایت فقیه از دستاوردهای ورود امام خمینی (ره)  به ایران و انقلاب اسلامی است...(متن کامل خبر را در ادامه مطلب بخوانید)

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به آیه "یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ..."، ابراز داشت: خداوند در حجةالوداع به پیامبر اکرم(ص) ‌امر کرد که آنچه را که به تو نازل شده است، ابلاغ کن.

 

 

وی ادامه داد: برخی در منبرهامی‌گویند پیامبر (ص) وصی خود را معرفی کرد، اما بحث وصی نیست، بلکه امر الهی است که باید تبعیت می کرد و آن ‌قدر اهمیت داشت که اگر  آن را انجام نمی‌داد، رسالت خود را به پایان نمی‌برد.

 

 

عضو فقهای شورای نگهبان تاکید کرد: حکومت اسلامی و ولایت امر که اساس آن در اسلام از زمان پیامبر اکرم(ص) بنا نهاده شد، نظام مبتنی بر فرامین الهی بوده و مسئله ولایت از همان زمان مطرح بوده است.

 

 

آیت الله مومن با بیان این که خداوند پس از پیامبر اسلام(ص) امت را بدون ولی نگذاشته است، گفت: امر خدا این بود که پیامبر اسلام(ص)، حضرت علی(ع) را به عنوان ولی امر بعد از خود به مسلمانان معرفی کند.

 

 

عضو جامعه مدرسین حوزه، لازمه ولایت امر را اعمال آن از سوی ائمه(ع) دانسته و خاطرنشان کرد: ولایت منصبی است که خداوند آن را به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) عطا کرده و آن‌ها باید آن را به درستی اجرا کنند.

 

 

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم ادامه داد: بررسی مجموعه روایات حاکی از آن است که خداوند در دوران غیبت نیز مسلمانان را بدون ولی رها نکرده و ضرورت تشکیل حکومت اسلامی از همین مسئله درک می‌شود.

 

 

آیت‌الله مؤمن اضافه کرد: اگر کارشکنی بدخواهان و دشمنان واقعی اسلام نبود و ولایت در میان مسلمانان جاری می‌شد، در طول تاریخ شاهد این همه جنایات و مشکلات نبودیم و امروز اختلافی به نام شیعه و سنی وجود نداشت.

 

 

وی با اشاره به تلاش علمای شیعه برای زنده نگه داشتن اسلام ناب، یادآور شد: زندان و شهادت از جمله مشکلاتی بود که آن‌ها به جان خریدند تا حقیقت اسلام محفوظ بماند.

 

 

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان این که علما وظیفه دارند در زمان غیبت برای احقاق حقوق مظلومان به پا خاسته و از کنار ظلم و ستم بی تفاوت نگذرند، یادآور شد: گستره این تلاش برچیدن ظلم و ستم از روی کره زمین است.

 

 

 

آیت‌الله مؤمن در پایان با تاکید بر لزوم توجه طلاب و روحانیون به امور معنوی و تحصیل علوم دینی، گفت: خودسازی و تسلیم بودن در برابر اوامر الهی از مهمترین اهداف ورود به حوزه است و طلاب باید این موارد را در جامعه گسترش دهند.