به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت‌الله محمد مومن پیش از ظهر امروز در مراسم رونمایی از فصلنامه علمی پژوهشی «مشرق موعود» پژوهشکده مهدویت گفت: اساس مهدویت پیگیری امر ولایت است که اساس مذهب شیعه است.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به واقعه غدیر و تداوم آن تا به امروز افزود: غدیر آن قدر مهم بود که اگر پیامبر (ص) آن را انجام نمی‌داد به فرمایش قرآن رسالت الهی‌اش ناتمام بود.

وی خاطرنشان کرد: نباید برای مردم امر ولایت و تعیین جانشینی پیامبر (ص) یک امر عادی جلوه داده شود زیرا این حکم خداست و با سایر مسایل عادی تفاوت دارد.

متن کامل خبر را در ادامه مطلب بخوانید.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به کلمه «اَول‍‍ی» در قرآن بیان داشت: پیامبر (ص) در امور جاریه نسبت به همه مردم ولایت‌مدار، اختیارمندتر از خود آنان است و در واقعه غدیر، ابتدا اقرار را از مردم گرفت و سپس حضرت علی (ع) را به عنوان «مولی» به آنان معرفی کرد.

آیت‌الله مومن گفت: با غصب ولایت به همه بشریت ظلم کردند و هر گناهی که امروز اتفاق می‌افتد عاملش کسانی هستند که نگذاشتند امر ولایت به شکل واقعی خود اجرا شود.

وی افزود: ولایت، امری است که به حسب اسلام برای معصومین (ع) قرار داده شده، اما خداوند مردم را در عصر غیبت بی‌سرپرست نگذاشته است.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: بعد از امام معصوم (ع) واجب است، مسلمین فقیهی به عنوان ولی‌امر داشته باشند که خداوند برای او خصوصیاتی مانند، اسلام‌شناسی، عدالت، قدرت، تشخیص مسایل و اداره امور را بیان کرده است.

وی با بیان اینکه باید برای مردم به درستی تبیین شود که پیامبر (ص) تنها به بیان احکام نمی‌پرداخت بلکه سرپرست و صاحب ‌اختیاز مردم بود گفت: در این زمینه در حوزه‌های علمیه کم‌ کار شده است.

عضو فقهای شورای نگهبان اظهار داشت: ولایت امری برای معصومین (ع) قطعی و حتمی است و در زمان غیبت هم از بین نرفته بلکه در اختیار ولی‌فقیه است.

آیت‌الله مومن خاطرنشان کرد: «ولی‌فقیه» کسی است که در کشورداری اعلم افراد باشد و شاید کسی در مسایل فقهی سرآمد باشد، اما نتواند شهری را اداره کند این شخص نمی‌تواند رهبر جامعه اسلامی باشد.

وی ابراز داشت: در زمان غیبت هر کس غیر از ولی‌فقیه، ولایت و حکومت در دست داشته باشد طاغوت است.

عضو خبرگان رهبری یادآور شد: لازمه مباحث مهدویت پژوهش است و باید با سعی و تلاش، ولایت امری در زمان غیبت و با تمام خصوصیاتش با مراجعه به ادله و احادیث بررسی و منتشر شود و در اختیار جامعه جهانی قرار گیرد.